Jak powstają podjazdy dla niepełnosprawnych?
Podjazdy dla niepełnosprawnych to niezbędny dodatek architektoniczny każdego obiektu budowlanego przeznaczonego na użytek publiczny. Fakt ten sprawia, że ich budowa nie jest wcale taka prosta, jak się może wydawać. Podjazdy dla niepełnosprawnych bowiem powinny być budowane według określonych zasad. Muszą one spełniać konkretne wymogi techniczne, które zapewnią bezpieczne korzystanie z nich przez osoby poruszające się na wózkach. Zobaczmy, jak powstają podjazdy dla niepełnosprawnych? Jakie są ich rodzaje? O czym trzeba pamiętać, szukając wykonawcy, któremu zleci się wykonanie podjazdu dla wózków inwalidzkich?
Z jakich materiałów wykonać podjazd dla niepełnosprawnych?
W przypadku obiektów budowlanych najbardziej praktyczne i atrakcyjne cenowo wypadają podjazdy stalowe. Stal jest materiałem nie tylko odpornym na zniszczenia mechaniczne i trudne warunki pogodowe, ale również niezwykle plastycznym. Dzięki swoim właściwościom podjazdy stalowe w szybki i niedrogi sposób rozwiążą problem bariery architektonicznej, z którymi nowoczesne budownictwo musi się mierzyć jeszcze na etapie prac projektowych.
Podjazdy stalowe można również montować do istniejących już budynków i ty plastyczność stali sprawia, że można je dopasować do każdego stylu budowlanego i otoczenia architektonicznego tworząc spójną z krajobrazem miejskim przestrzeń.
Początek prac – trzymaj się wymiarów i warunków technicznych
Podjazdy dla niepełnosprawnych, powinny spełniać wymagania techniczne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Każda z wychodzących z naszej firmy konstrukcja metalowa produkowana jest zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego oraz wszelkich rozporządzeń określających ich bezpieczne użytkowanie w przestrzeni publicznej.
Podjazdy dla niepełnosprawnych można wykonać w dwóch typach, jako konstrukcja lita albo „ażurowa”, czyli oparta na kratkach z metalu. W świetle obowiązującego prawa podjazd powinien być zapewniony w tych budynkach, których różnica wysokości (poziom zerowy budynku a wejście) przekracza dwa stopnie.
Bez względu na typ podjazdu należy pamiętać, że minimalna szerokość podjazdu nie powinna być mniejsza niż 120, a z każdej jego strony należy zainstalować poręcze umiejscowione na wysokości 70-75 centymetrów oraz 85-90 centymetrów nad poziomem podjazdu. Poręcze te czy początkiem, czy końcem podjazdu powinny być wydłużone o 30 cm.
Biorąc pod uwagę konstrukcję podjazdu, należy mieć na uwadze fakt, że krawędź podjazdu musi być zabezpieczona krawężnikiem o wysokości co najmniej 7 centymetrów. To jeszcze nie koniec wytycznych, o jakich mówi rozporządzenie. Gdy mamy do czynienia z podjazdem litym, dodatkowo nawierzchnia podjazdu powinna mieć szorstką lub wręcz karbowaną nawierzchnię, nie tylko na części pochyłej, ale również na poziomej płaszczyźnie ruchu o długości minimum 150 centymetrów na początku pochylni i podobnie przy jej końcu.
O czym jeszcze trzeba pamiętać przy produkcji podjazdów dla niepełnosprawnych?
Ważne jest, aby projekt podjazdu dla niepełnosprawnych uwzględniał dopuszczalny prawem kąt nachylenia podjazdu. Również na ten temat, mamy bowiem w przepisach jasno zaznaczone, że czy to w przypadku podjazdów wewnętrznych, czy zewnętrznych, nachylenie może wynosić do 15%, o ile tylko wysokość pochylni ma mniej niż 15 cm. Gdy jednak podjazdy „muszą pokonać drogę” wyższą niż 15 cm, ale nie przekraczającą 50 cm, nachylenie podjazdu powinno uwzględniać 8% spadek, gdy podjazd ma być na wolnym powietrzu i 10% spadek, gdy na ternie zadaszonym. Jeśli podjazd ma być wyższy niż 50 cm, nachylenie powinno być odpowiednio 6% i 8%.
Osobne przepisy stanowią o długości podjazdów. Jeśli biorąc pod uwagę konieczność zachowania odpowiedniego spadku najazdu, okazałoby się, że długość podjazdu dla niepełnosprawnych przekracza 9 m, musi on zostać podzielony na mniejsze odcinki, pomiędzy którymi powinny być uwzględnione spoczniki o minimalnej długości 140 cm. Jak widać, chcąc wykonać podjazd dla niepełnosprawnych, należy mieć nie tylko odpowiedni park maszynowy, ale bogate doświadczenie i wiedzę merytoryczną, która pozwoli tak opracować projekt podjazdu, aby był nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale przede wszystkim bezpieczny i wykonany zgodnie z obowiązującymi wymogami technicznymi.